Při pohledu na stránku flightradar24.com se zdá, že je ve vzduchu stále velké množství letadel, ačkoliv část společností kompletně uzemnila své flotily, jiné výrazně omezily provoz. Samozřejmě pokud bychom porovnali situaci s provozem třeba před měsícem, tak by se ukázalo, že aktuálně je opravdu zejména na evropském nebi prázdno. Ale kdo vlastně pořád létá?
- Některé důležité trasy zůstaly zachovány. Jedná se jakousi páteřní leteckou síť, kterou tvoří významnější hlavní města a leteckým společnostem se stále finančně vyplatí tyto lety provozovat.
- Stále se také létá v případě, že dostatek zákazníků si v předstihu koupil letenky a v daných zemích neplatí striktní omezení letů. Například pokud letecká společnost prodala 80% míst na daném spoji, tak reálně pak letí letadlo prázdné, ale pro společnost je to ekonomicky výhodnější, než let zrušit. V tom případě by musela vracet peníze za letenky. V některých médiích byly tyto lety označovány jako „lety duchů“. Společnosti totiž potřebují letadla a posádky udržet ve vzduchu co nejdéle. Vysvětlení v dalším bodě.
- Pokud by piloti nějakou dobu nelétali, tak by potřebovali nějaký typ tréninku na simulátoru. Podobně tak letadla by potřebovala nějakou technickou prohlídku. Společnosti tak potřebují své piloty i letadla udržet v provozuschopném stavu.
- Repatriační lety. Ať už si jednotlivé státy najmou soukromé přepravce a nebo Qatar Airways de-facto slouží je poslední komerční dopravce schopný dostat domů turisty z různých koutů světa.
- Cargo nebo přeprava nákladu. Velká letadla jsou schopna kromě cestujících a jejich zavazadel pojmout i množství nákladu. Po jejich uzemnění najednou tato kapacita chybí. Navíc je potřeba větší kapacita pro přepravu například zdravotnických materiálů, tak jsme svědky používání klasických letadel, kde i v kabině pro cestující se přepravuje náklad.
- Private Jets. Momentálně asi jediný způsob dopravy v případě, že komerční aerolinky zrušily ostatní lety.
V tomto článku jsem vycházel z informací z videa „WHY are the skies not EMPTY?!“: